33. Genel Kurul toplantısında, sektörün tüm paydaşlarını bir araya getiren TAYSAD, otomotivin tek ses, tek yürek olarak Türkiye’nin lokomotif sektörü olduğunu bir kez daha gösterdi.
Otomotiv Sektörünün Temsilcileri TAYSAD Genel Kurulu’nda Biraraya Geldi.
33. Genel Kurul toplantısında, sektörün tüm paydaşlarını bir araya getiren TAYSAD, otomotivin tek ses, tek yürek olarak Türkiye’nin lokomotif sektörü olduğunu bir kez daha gösterdi.
TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Celal Kaya’nın açılış konuşması ile başlayan toplantıda Kaya, herkes için zor geçen küresel ekonomik kriz döneminin geride kaldığını ifade ederek '2008'de ABD'de başlayan 2009'da Avrupa'da devam eden küresel kriz, hükümetimizce alınan tedbirler sonucunda 2009 yılı az hasarla, 2010 yılı beklenti ve öngörülerin üzerinde olumlu kapatıldı' dedi. Gerek üretim gerekse ihracat konusunda başarılı bir dönem geçirdiklerini ifade eden Kaya, 2010 yılında 1 milyon 125 bin adet üretim olduğunu, yurt içi satışların yüzde 38'lik bir artışla 793 bin adede ulaştığını belirtti. İhracatın yüzde 20 artarak 754 bin adet olarak gerçekleştiğini söyleyen Kaya, şunları kaydetti: '2010 Eylül ayından itibaren sektörümüzde personel alımları yeniden başlamış olup sektörel istihdamla birlikte genel ekonomiye olumlu katkı sağlanmıştır. 2011 yılında 1 milyon 215 bin adet üretim, 780 bin adet ihracat ve 18 milyar dolar ihracat rakamı, yine aynı şekilde 800 bin adet iç pazar satış öngörüyoruz.' Kaya, diğer yandan ithal araç oranının artarak yüzde 67 seviyelerine ulaşmasının da Türk otomotiv yan sanayini tedirgin ettiğini söyledi.
TAYSAD Başkanı Celal Kaya
Petrol fiyatları, Kuzey Afrika’dan daha dikkat çekici
Kaya, Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da yaşanan olaylara da değinerek, bölgedeki siyasi değişimin bu bölgelere olan ihracatı ve müteahhitlik hizmetlerini olumsuz etkileyeceğini belirtti. Bu olaylar nedeniyle petrol fiyatlarının artmasının kaçınılmaz olduğunu bildiren Kaya, şöyle devam etti: 'Daha da artması durumunda otomotiv başta olmak üzere tüm sektörlerin olumsuz etkilenmesi söz konusudur. Benzinin litre fiyatı 4 liranın üstüne çıkmasıyla Türkiye en pahalı yakıt kullanan ülke konumuna gelmiştir. İyileştirilmesi gerekmektedir. Dünyada özellikle Çin'deki talep artışı hammadde fiyatlarında artışa neden olmuştur. Örneğin bakır fiyatlarında yüzde 70 artış yaşanmıştır. Bu artışlar otomotiv ana ve yan sanayi firmalarını olumsuz etkilemeye başlamıştır.'
İstanbul için özel taksiye destek
Türk mühendisliğini ve yaratıcılığını barındıran New York Taksi projesini hatırlatarak İstanbul için de benzer proje geliştirildiğini açıklayan Kaya, “İstanbul Taksisini Seçiyor projesi ayrı bir heyecan yaratmıştır. Halk oylaması sonucuna göre seçilecek proje, yüksek güvenlik ve emniyet tedbirleri ile engellilerin ihtiyaçlarını karşılayacak. İstanbul’a özgün bu taksi tasarımı için de desteğe hazırız. Bu gelişmeler sektörümüz için yeterli değil, bunların yanına yeni büyük yatırımları da katmalıyız” şeklinde konuştu.
Dışa açılıma destek
Yan sanayi olarak dışa açılımı desteklemek amacıyla bu yılın başında TAYSAD Almanya Temsilciliği’nin açıldığını hatırlatan Kaya, bu sayede tedarik sanayisinin daha hızlı büyüyeceğini, global yan sanayi konumuna ulaşabileceklerini ve yurtdışı faaliyetlerini daha hızlı hale getirerek global imalatçılarla işbirliklerini artıracaklarını söyledi. “Global sanayi olacaksak bunları yapmalıyız” diyen Kaya, bu yöndeki ilk örneği de Bayraktarlar Holding’e bağlı Farba firmasının dünyada aydınlatma sektörünün yüzde 20’sine sahip olan Alman Odelo’yu satın almasını gösterdi.
Yeni büyük yatırım ve projelerle büyümeleri gerektiğini ifade eden Kaya, sözlerini şöyle tamamladı: ' Sanayi Strateji Belgesi ve Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi’nin hazırlanmasında emeği geçenlere başta Sanayi ve Ticaret Bakanımız Sayın Nihat Ergün olmak üzere teşekkür ediyorum. Türk sanayisinin verimliliğinin artırılması, dünya ihracatından daha fazla pay alınması, yüksek katma değerli ürünlerin üretilmesi, nitelikli iş gücünün üretilmesi ve çevreye duyarlı sanayi, bu planın başlıca hedefleridir. Bizim TAYSAD üyeleri olarak hedefimiz, iş önceliklerini iyi belirlemek, Ar-Ge yatırımlarını sürdürmek, verimlilik çalışmalarına devam etmek, insan kaynağımızı geliştirmektir. Bu kapsamda çalışmalarımızı sürdürüyoruz.'
OYDER Başkanı H.Şükrü Ilısal
“ÖTV orta vadede AB seviyesine getirilmeli”
OYDER Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı H. Şükrü Ilısal konuşmasında, Ocak ayının heyecanlı geçtiğini belirterek 'Ocak ayının heyecanlı rakamlarından sonra bugün açıklanan rakamlar bizi daha çok heyecanlandırdı. Ocak ayını yüzde 123, Şubatı yüzde 90 büyüme ile kapattık. Bu küçülme doğaldır' dedi. Ortadoğu'da demokratikleşme arayışının olduğunu ifade eden Ilısal, şunları kaydetti: 'Avrupa'da sıkıntı devam ediyor ama ülkemizde elbirliğiyle çalışıldığında her şey iyi gidiyor. 1 milyon adetlik satış bekliyoruz ama şu anda 500-600 binlerde. Ama böyle diye ağlamayacağız. Şubat ayı heyecanlıyız, Mart ve Nisan daha iyi olacak. Seçime kadar hiçbir şey olmayacak. Ortadoğu da düzelecek, iyi düşünmek zorundayız. Sanayisiyle, yan sanayisiyle, satıcısıyla hepimiz iyi düşünmeliyiz. Sektör büyürken karlar küçülüyor. Satışlar çok olursa vergiler artar mı diye bir endişe var. Torba Yasa bana göre bulunmaz bir fırsat. Kayıtlı ekonomiye geçmenin en tedbirli yolu. Muhakkak yararlanalım ama Avrupa ortalamasının çok üstünde olan ÖTV'nin orta vadede AB seviyesine getirilmesini bekliyoruz. Devlet sürümden kazansın, biz de sürümden kazanıyoruz. Böyle olursa 1 milyonu aşarız, bunu aşacak genç var. Müşteri varsa hepimiz varız. Araç vergi yükü üzerinde hassasiyet bekliyoruz.'
ODD Başkanı Mustafa Bayraktar
“İç pazar büyümeden ve güçlenmeden Türk otomotiv sektörü için hayal ettiğimiz başarı mümkün olmaz'
ODD Otomotiv Distribütörleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, otomotiv sanayisinin oyuncuları olarak ortak hedeflerinin sektörü büyütmek ve dünya ortalamasının üstünde iç pazara araç satmak olduğunu söyleyerek, bu başarının ancak zincirleme bir süreç ile ve sektörün tüm oyuncularının aynı anda hareket etmesiyle mümkün olacağını ifade etti. '1 milyonluk pazar hedefine 800 bin adet ile geçen yıl oldukça yaklaştık. İç pazar büyümeden ve güçlenmeden Türk otomotiv sektörü için hayal ettiğimiz başarı mümkün olmaz' diyen ODD Başkanı Bayraktar, Türk otomotivinde yan sanayinin gelişiminin büyük önem kazandığını dile getirerek 'Güçlü bir yan sanayi, yüksek bir Ar-Ge altyapısından besleniyor. Sağlam bir Ar-Ge oluşturmadan rekabetçi olmamız mümkün değil, başarımız da kalıcı olmaz. Son yıllarda sağlanan teşvikler sektöre ivme kazandırdı ancak henüz yeterli değil. Daha da güçlendirilmelidir.' dedi.
OİB Başkanı Orhan Sabuncu
“2011’e ilişkin izlenimler olumlu”
OİB Otomotiv Endüstrisi İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, otomotiv endüstrisinin geçen yılı yüksek bir üretim rakamıyla kapattığını vurgulayarak, krizin etkisiyle Avrupa pazarında yaşanan daralmaya düşük döviz kuru da eklenince ihracat rakamlarının kriz öncesi rakamların altında kaldığını söyledi. Sabuncu, konuşmasında şunları kaydetti: 'Ancak ülkemizde ihracat rakamlarında 5 yıldır otomotiv sektörü lider durumda. Bu liderliğin sürdürülmesinde otomotiv yan sanayisinin büyük payı bulunmaktadır. Yüzde 39'luk paya sahip yan sanayi eminim ki bu başarısını sürdürecektir. 2011 yılına ilişkin ilk izlenimler olumlu durumdadır. Döviz kurunun şu anki durumunu koruması durumunda ihracat rakamlarında artış yaşanacaktır. Hedefimizi 18 milyar dolar olarak belirledik. Birlik olarak, sektörümüze nitelikli eleman yetiştirmek için eğitim yatırımı gerçekleştiriyoruz. TAYSAD ile birçok alanda ortak çalışmalar gerçekleştirdik.'
OSD Başkanı Kudret Önen
“TAYSAD ve OSD ayrılmaz bir parça”
OSD Otomotiv Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen ise, 2009'daki zor yılın ardından 2010 başarılı geçtiğini belirterek 'Bu başarının 2011'de de devam edeceğini umarken, Ocak ve Şubat'taki rakamlar bizi sevindirdi. 2011 yılı üretiminin 1 milyon 200 bin adetin üzerine çıkmasını öngörüyoruz.' dedi. TAYSAD ile OSD’nin birbirinden ayrılmaz parçalar olduklarını belirten Önen, '2010’da başarıyla yürütülen ortak çalışmalarımız oldu ve 2011'de bu çalışmaları sürdüreceğiz. Umarız bu yıl yeni ve daha büyük pazarlara ulaşırız.' şeklinde konuştu.
Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu
“Sanayicimize Destek Oluyoruz”
Sektör temsilcilerinin otomotiv sanayinde yaşanan gelişmeleri aktaran konuşmalarının ardından söz alan Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu da, ‘’Sanayicilerimizi ve iş adamlarımızı seviyoruz. Sanayicimize destek olmaya çalışıyoruz. Sizlerin üretimi, satışı ve ihracatının ardından ödediğiniz vergileri, biz hizmete dönüştürüyoruz. Bu toplantıdan büyük enerji ve moral aldım. Sanayicilerimizle beraber Kocaeli’nde köprüler, yollar yaptık, çok güzel eserlere imza attık’’ şeklinde konuştu.
Kocaeli Valisi Ercan Topaca
“Üretimde Engelleri Kaldırıyoruz”
Kocaeli’nde ve Çayırova’da yapılması gereken çalışmalarda sanayicilerle birlikte olduklarına değinerek konuşmasına başlayan Kocaeli Valisi Ercan Topaca, ‘’Sanayicilerimiz her sıkıntılarında bize ulaşabilir. TOSB, en güzel çalışmaları yaptığımız OSB’lerden biridir. Sanayi ve üretimde engelleri kaldırmaya çalışıyoruz. Sürdürebilir kalkınma üretime bağlıdır. Çevre ve insan sağlığını korumak konusunda da gayret içindeyiz. Bununla ilgili olarak Büyükşehir ve Valilik olarak, gerekli tedbirleri alıyoruz. Sanayicilerimizden bu konuda hassasiyet bekliyoruz. Sanayicilerimiz istihdamı artırma noktasında İŞKUR’dan yararlanabilir’’ açıklamasını yaptı.
Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan
“Otomotiv Sektörü Gözbebeğimiz”
Bu konuşmaların ardından otomotiv sektörünün yöneticileri de, ‘’Üyelerimiz de sizi çok seviyor ve sayıyor’’ diyerek, Başkan Karaosmanoğlu ile Vali Topaca’ya teşekkür etti. Yoğun programı içinde TAYSAD’ın programına katılmak için İstanbul’dan gelen Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, otomotiv sektörüne olan ilgisi ve sevgisini dile getirdi. ‘’Otomotiv sektörüne inanıyorum’’ diyen Bakan Çağlayan, konuşmasına şöyle devam etti; ‘’Sektörün daha büyük başarı, istihdam, üretim ve ihracata ulaşacağına inanıyorum. Sektördeki birlik ve beraberlik örnek olacak nitelikte. 8 yıllık iktidarımızda Türkiye, siyasi ve ekonomik istikrarı yakaladı. Türkiye, kalkınan, büyüyen ve gündem oluşturan bir ülke oldu.’’
"Bugün Türkiye ana sanayisiyle yan sanayisiyle tüm kuruluşlarıyla beraber artık kendisi ciddi manada her türlü üretimi yapabilecek güce, zekaya ve kabiliyete gelmiştir" diyen Çağlayan, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a da atıfta bulunarak, "Yerli malı bir otomobil isteyen, böylesi önemli bir hedef koyan ve Türk sanayisi ile sektörüne güvenerek bunu dile getiren bir hükümet ve Başbakan var. Bununla ilgili de gerek yatırım teşvik sistemi gerek Ar-Ge teşvik sistemi sırf size bu destekleri sağlamak noktasında önemli gelişmeler kaydediliyor" şeklinde konuştu. Özel sektör- kamu diyaloğunun en yüksek olduğu bu dönemde, çalışmaların meyvelerinin alınmaya başladığını sözlerine ekleyen Bakan Çağlayan, ‘’Yerli malı otomobili hedefi koyan hükümetimiz, gerekli destekleri sağlamak için adımları atıyor. Sektör kendini aşmıştır ve Başbakanımızın haklı talebini yerine getirecek güçtedir. Türkiye, 2013’te kendi helikopterini, 2020’de kendi uçağını yapacaktır, 2023’e kadar kendi otomobilini de yapmalıdır. Bunu el ele başaracağımıza inanıyorum’’ dedi.
Çağlayan ayrıca Mart ayının ilk üç gününde otomotiv endüstrisinin 166 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini, bunun da geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 30’luk bir artış gösterdiğini söyledi. Çağlayan KKDF ile ilgili çalışma yapıldığını ve bunun EKK’ya sunarak otomotiv endüstrisinin beklentilerine yanıt vermeye çalıştıklarını belirtti.
Patent/Faydalı Model Birincisi Arfesan A.Ş. Patent/Faydalı Model İkincisi Bant Boru A.Ş.
Patent/Faydalı Model Üçüncüsü Elba A.Ş. Patent/Faydalı Model Üçüncüsü Makersan A.Ş.
Eğitim Birincisi Farplas A.Ş. Eğitim İkincisi Hasçelik A.Ş.
Eğitim Üçüncüsü Kanca A.Ş.
İhracat Birincisi Bosch A.Ş. İhracat İkincisi CMS A.Ş.
İhracat Üçüncüsü Autoliv Cankor A.Ş. İhracat Dördüncüsü Federal Mogul Piston Segman A.Ş.
İhracat Beşincisi Valeo A.Ş. İhracat Altıncısı Componenta A.Ş.
İhracat Yedincisi Hayes Lemmerz Jantaş A.Ş. İhracat Sekizincisi İnci Akü A.Ş.
İhracat Dokuzuncusu Mako A.Ş. İhracat Onuncusu Cevher Döküm A.Ş.
Başarılı firmalar ödüllendirildi
Genel kurulda ayrıca 2010 ödülleri sahiplerini buldu. Patent/Faydalı Model Ödülleri alanında sırasıyla Arfesan, Bant Boru ve Elba ile Makersan ilk üç dereceyi paylaştı. Eğitim ödüllerinde ise ilk üç sırayı Farplas, Hasçelik ve Kanca aldı. İhracatta ise Bosch Sanayi, CMS Jant ve Autoliv Cankor ödül alırken, sıralamada 4 ve 10. sıralarda yer alan Federal Mogul Piston, Valeo Otomotiv, Componenta, Hayes Lemmerz Jantaş, İnci Akü, Mako Elektrik ve Cevher Döküm firmaları ise tebrik plaketi ile ödüllendirildi.
TAYSAD Almanya Temsilcisi Ahmet Yılmaz
TAYSAD Almanya Temsilciği
Toplantının ilerleyen bölümlerinde söz alan TAYSAD Almanya Temsilcisi Ahmet Yılmaz ise konuşmasında, otomotiv sanayinin AB içindeki en gelişmiş bölgelerinden Almanya’daki otomotiv katma değer zincirinden daha fazla pay alınmasının ve yeni teknolojilerle ilgili işbirliklerinin geliştirilmesinin hedeflendiğini belirterek, “Alman markalarının dünya otomotiv üretiminden aldığı toplam pay yüzde 17 seviyesindedir. Sadece otomotiv sanayinde 700 bini aşkın istihdam sağlanmakta, yıllık 20 milyar Euro Ar-Ge yatırımı yapılmaktadır. Otomotiv sanayinin gelişmeler açısından kalbi olan bu bölgeyle TAYSAD üyelerinin gelecekteki işbirlikleri, yeni fırsatlara erişimleri Almanya Temsilciliği aracılığıyla çok daha kolay ve verimli olacaktır” dedi.
TAYSAD Başkanı Celal Kaya ve OSD Başkanı Kudret Önen Bloomberg HT kanalı canlı yayınına katıldılar.