Mladá Boleslav, Jizera nehrinin doğusunda ve Prag’ın 50 km kuzeydoğusunda yer alan Skoda’nın şehri adıyla bilinen sanayi kenti. Aslında Mladá Boleslav, dünyadaki sayılı araç markasının tek üretim merkezi olan fabrikayı barındırıyor olsa da bir sanayi şehri görüntüsünden çok uzak. Zira, kapısından çıktığınız andan itibaren kendinizi yeşil alanların ve nehrin kenarında bulabiliyorsunuz.
Mladá Boleslav, Jizera nehrinin doğusunda ve Prag’ın 50 km kuzeydoğusunda yer alan Skoda’nın şehri adıyla bilinen sanayi kenti. Aslında Mladá Boleslav, dünyadaki sayılı araç markasının tek üretim merkezi olan fabrikayı barındırıyor olsa da bir sanayi şehri görüntüsünden çok uzak. Zira, kapısından çıktığınız andan itibaren kendinizi yeşil alanların ve nehrin kenarında bulabiliyorsunuz.
Şehir, 10. yüzyılın ikinci yarısında Kral II. Boleslav tarafından kraliyet kalesi olarak inşa edilmiş. O dönemde Prag yakınında Boleslav’da bir kale daha bulunuyormuş, bu yeni kale de Mladá Boleslav yani “Genç Bloslav” adıyla anılmaya başlanmış. 15 ve 16. Yüzyıllarda dini etkilerle büyüyen kent, nüfusuna 17. Yüzyılda mussevi halk da dahil olmuş, yaşayan her 5 kişiden 1’i o dönemde Musevi halktan oluşmaktaymış. Şu an ŠKODA fabrikasının büyüyen alanı içerisinde de bir Musevi mezarlığı bulunuyor, hatta mezarlık fabrikanın fazlasıyla büyüyen arazisi içinde tam ortasında kalmış durumda.
ŠKODA’nın kuruluşu ise, Laurin & Klement isimli iki arkadaşın bisiklet üretmek için 1895 yılında kurduğu ortaklığın, 1899’da motosiklete, 1905’te de otomobil üretimine doğru ilerlemesi ile başlıyor. İlk isimlerini bisikletlere veren ortaklar, daha sonra Çek dilinde “hasar” anlamına gelen ŠKODA adını yeni markalarında kullanıyorlar. S harfinin üzerinde bulunan şapka işaretinden ötürü harf Türkçede –Ş- olarak telaffuz ediliyor. Bu haliyle markayı doğru telaffuz etmeniz, ülkede önem taşıyor, zira Çek halkı, ŠKODA markası ile özdeşleşmiş durumda.
Otomotiv sanayisi için önemli bir grup şirketi olan Volkswagen Grup firmaları arasında yer alan ŠKODA, TAYSAD tarafından bir süredir yürütülen görüşmelerin sonucunda “ŠKODA-TAYSAD – 4 Temmuz 2013 Tedarikçi Günü” kapsamında ziyaret edildi. 14 TAYSAD üyesi firmasının da katıldığı gün, ŠKODA Yönetim Kurulu Üyesi ve Satın Alma Bölümü Başkanı Karlheinz Hell’inkonuşmasıyla açıldı. Karlheinz Hellkonuşmasında ŠKODA’nın Türkiye’ye olan ilgisine vurgu yaptı. T.C. Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Ali Rıza Oktay ise konuşmasında, Türkiye’nin hedeflerinin sanayi odağında gelişmesinin, uluslararası arenada iş ortaklıklarıyla olumlu etkilendiğini aktardı. TAYSAD Başkanı Dr.Mehmet Dudaroğlu’da yaptığı sunumda Türkiye’de yan sanayinin gelişen durumundan, hedeflerinden, istatistiksel veriler aktardı, yetenek ve gücünden bahsetti. ŠKODA Satın Alma Bölümünün katıldığı konuşmaların ardından ve ikili görüşmelere geçildi. Karlheinz Hell, tüm katılımcı masalarıyla tek tek ilgilenerek ürünleri inceledi. Detaylı bilgiler alarak, Satın Alma bölümündeki çalışma arkadaşlarına özellikle üzerinde durulması gereken parçaları işaret etti.
3 gün süren bu çalışma ziyaretinde T.C. Prag Büyükelçiliği Ticaret Baş Müşaviri Necmi Uğurlu, heyetin kabulü esnasında yaptığı açıklamalarda Çek pazarında birçok ürün gamında önemli olanaklar bulunduğunu, Türk ürünleri hakkında da çok ciddi bir güven algısının ülkede var olduğunu, katılımcı firmalara aktardı.
İkili görüşmelerin ardından heyet sırayla ŠKODA fabrikası motor bölümünü ve saç atölyesini gezdi. Takiben hemen fabrikanın girişinde bulunan ve ŠKODA’nın 100. Yılı anısına 1995 yılında açılan ŠKODA Müzesi’ne giden heyet, uzun bir turla günü tamamladı.