TAYSAD 7. Bakım Konferansı “Kestirimci Bakım ve Dijital Dönüşüm” Temasıyla Gerçekleşti

TAYSAD 7. Bakım Konferansı  “Kestirimci Bakım ve Dijital Dönüşüm”  Temasıyla Gerçekleşti
17 Aralık 2021, Cuma 17:23
Üretimde Süreklilik Dijital Dönüşümle Mümkün!

Bu yıl yedincisi düzenlenen Bakım Konferansı’nda, “Kestirimci Bakım ve Dijital Dönüşüm”  konusu mercek altına alındı. Üretimde sürekliliğin öneminin altını çizmek ve mesleki anlamda gelişmeyi sağlamak amacıyla düzenlenen konferans, pandemi süreçleri dolayısıyla online ortamda gerçekleşti. Konularında uzman 10 konuşmacının yer aldığı kapsamlı konferans, sektör takipçileri ve ilgililerin sormuş oldukları sorularla daha da zenginleşti. Konuşmacılar; kestirimci bakımın geleceği ve yapay zeka örnekleri, dijitalleştirilmiş ürün geliştirme sürecinin geleceği, akıllı ve izlenebilir bir üretim tesisi için titreşim verisinin işlenmesi, enerji verimliliği teşvikleri gibi konu başlıklarıyla bilgiler paylaştı. Ayrıca çeşitli otomotiv ve teknoloji şirket yöneticileri tarafından şirket uygulama örnekleri aktarıldı. Konferansın moderatörlüğünü üstlenen TAYSAD Genel Sekreter Vekili Sevgi Özçelik açılışta gerçekleştirdiği konuşmasında dijital dönüşüm uygulamalarının önemine değinerek, “Üretim ve lojistik süreçlerinde hız ve esnekliğin bu kadar önem kazandığı bir dönemde, olası bir arıza nedeniyle makinelerin durması hiç karşılaşmak istemediğimiz bir durum. Zira makinenin durması demek kaybedilen zaman ve maliyet demek. Bu açıdan bakım bölümü çalışanlarının üretim sürekliliğinde kritik bir öneme sahip olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. İşletmelerimizdeki dijital dönüşüm uygulamaları yaygınlaştıkça sahada bu çalışmaları gerçekleştirecek bakım ekiplerinin yetkinliğinin de artması gerekecektir” ifadelerini kullandı. Etkinliğin açılış konuşmasını gerçekleştiren TAYSAD Başkan Yardımcısı Berke Ercan ise konferansa destek olan sponsorlara, TAYSAD bakım çalışma grubuna, TAYSAD profesyonel ekibine ve konferans konuşmacılarına teşekkür etmesinin ardından, “Dijital dönüşüm konusu günümüzde oldukça önemli. Sahada yaptığımız aktiviteleri genellikle bakım üretim ve proses mühendisliği bilgi teknolojileri ekiplerimizle beraber yürütüyoruz. Bugün paylaşılanlar bu çalışmalara yararlı olacak ve ışık tutacaktır. Umuyorum ki sekizinci bakım konferansımızı fiziksel bir ortamda yüz yüze tekrar gerçekleştirme şansına kavuşuruz” şeklinde konuştu. ABB, Omron ve Tezmaksan firmalarının sponsor olduğu konferansın konuşmacılarından Premium Eğitim ve Danışmanlık Kurucu Ortağı Cenk Çukacı, kestirimci bakımın özellikle günümüz rekabet koşullarında neden önemsendiğiyle ilgili fikir verecek rakamlara değindi. Omron Otomasyon Sistemleri Ürün Pazarlama Müdürü Hüseyin Memiş ise kestirimci bakımda yapay zeka uygulamasını Omron bünyesindeki çalışmalarla örnekledi.

 

Türkiye’de 450’yi aşkın üyesi ile Türk otomotiv tedarik sanayinin tek temsilcisi olan Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) 7. Bakım Konferansı’nda kestirimci bakım ve dijital dönüşüm konusunu ele aldı. Bakımın önemini vurgulamak ve mesleki anlamda gelişmeyi sağlamak amacıyla gelenekselleşen konferans, pandemi süreçleri dolayısıyla online ortamda gerçekleşti. 10 sektör profesyonelinin konuşmacı olarak yer aldığı etkinlik, online ortamda takip eden sektör mensuplarının ve ilgililerin sordukları sorularla zenginleşerek sektöre ışık tuttu. Konferansın altın sponsoru ABB şirketi olurken, gümüş sponsorluk Omron ve bronz sponsorluk ise Tezmaksan tarafından üstlenildi. 

Bakımda yetkinlik dijital dönüşümle sağlanacak

TAYSAD Genel Sekreter Vekili Sevgi Özçelik, moderatör olarak yer aldığı konferansta dijital dönüşüm uygulamalarının önemine değinerek, “Üretim ve lojistik süreçlerinde hız ve esnekliğin bu kadar önem kazandığı bir dönemde, olası bir arıza nedeniyle makinelerin durması hiç karşılaşmak istemediğimiz bir durum. Zira makinenin durması demek kaybedilen zaman ve maliyet demek. Bu açıdan bakım bölümü çalışanlarının üretim sürekliliğinde kritik bir öneme sahip olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. İşletmelerimizdeki dijital dönüşüm uygulamaları yaygınlaştıkça sahada bu çalışmaları gerçekleştirecek bakım ekiplerinin yetkinliğinin de artması gerekecektir” ifadelerini kullandı. Etkinliğin açılış konuşmasını gerçekleştiren TAYSAD Başkan Yardımcısı Berke Ercan ise konferansa destek olan sponsorlara, TAYSAD bakım çalışma grubuna, TAYSAD profesyonel ekibine ve konferans konuşmacılarına teşekkür etmesinin ardından, “Dijital dönüşüm konusu günümüzde oldukça önemli. Sahada yaptığımız aktiviteleri genellikle bakım üretim ve proses mühendisliği bilgi teknolojileri ekiplerimizle beraber yürütüyoruz. Bugün paylaşılanlar bu çalışmalara yararlı olacak ve ışık tutacaktır. Umuyorum ki sekizinci bakım konferansımızı fiziksel bir ortamda yüz yüze tekrar gerçekleştirme şansına kavuşuruz” şeklinde konuştu. 

Kestirimci bakım tasarruf ettiriyor

Konferansın konuşmacıları arasında yer alan Premium Eğitim ve Danışmanlık Kurucu Ortağı Cenk Çukacı kestirimci bakımın tanımına değinerek, “Bakım faaliyetleri planlı ve plansız bakım olarak iyiye ayrılır. Plansız bakım faaliyetleri habersiz olarak ortaya çıkan durumlardır. Planlı bakım faaliyetleri ise arızi bakım, önleyici bakım, düzeltici bakım ve bakım önleme şeklinde 4 ana gruptan oluşur. Buradaki arızi bakım plansız bakımdan farklı olarak bilerek ve isteyerek arızalanmasına müsaade etiğimiz ve arızalandıktan sonra müdahale etmeyi tercih ettiğimiz bakım tipi olarak karşımıza çıkıyor. Önleyici bakım tarafında ise zaman bazlı bakım ve kestirimci bakım konusu vardır” açıklamalarında bulundu. Genel olarak 1 kilowatt kurulu motor gücü için arızi ve önleyici bakım yaklaşımlarıyla bakım maliyetlerini karşılaştıran bir makaleyi örnek veren Çukacı, “Arızi bakım maliyetinin yaklaşık kilowatt başına yaklaşık 24 dolar, önleyici bakım maliyetinin de 15 dolar mertebesinde olduğunu görüyoruz. Buradaki önemli noktalardan bir tanesi çoğu işletme, önleyici bakımın maliyetini çok önemsemez veya önleyici bakımın maliyetinin olduğunu düşünmeyebilir. Önleyici bakımın ciddi bir maliyeti vardır ancak arızi bakımın maliyeti daha fazladır. Bu verilere göre etkin bir önleyici bakım uygularsak, kilowatt başına yılda 9 dolar tasarruf ederiz. 10 bin kilowatt kurulu motor gücüne sahip bir işletme için bu yıllık 90 bin dolarlık bir bakım gideri avantajı anlamına gelir” ifadelerini kullandı. 

Yapay zeka, otonom kararlar alınmasına olanak tanıyor

Omron Otomasyon Sistemleri Ürün Pazarlama Müdürü Hüseyin Memiş ise kestirimci bakımda yapay zeka uygulamasını Omron bünyesindeki çalışmalarla örnekledi. Memiş çalışmalarını, “İlk adım olarak sahada yer alan dataların uygun ekipmanlarla toplanması gerekiyor. Nasıl ki bizim duyu organlarımız bulunuyor, yapay zekanın da bu şekilde sahadan gelen dataların doğru şekilde kendine alarak, kendi algoritması içinde değerlendirmesi gerekmektedir. IOT protokolleriyle birlikte hem lokalde hem de uzak cihazlarda da bu verileri görselleştirebiliyoruz.  İkinci adım dataların anlamlandırılmasıdır. Sahada kodladığımız dataların spesifik sistemlere göre anlamlandırılması, iyileştirilmesi, sağlıklı olarak iletilesi gibi adımlarda profesyonel çözüm sunuyoruz. Üçüncü adım yapay zeka. Artık yapay zekanın, kontrol sisteminde aktif olarak kullanılması. Biz yapay zekayı direkt makine üzerinde kontrol sisteminde gerçekleştiriyoruz. Dolayısıyla yapay zekayla birlikte milisaniye düzeyinde otonom kararlar alınmasına olanak sağlanıyor. Böylece sistemde meydana gelen hataları oluşmadan önce belirleyip, eş zamanlı olarak oluşabilecek hataları önlemiş oluyoruz” şeklinde aktardı. 

Konferansın diğer konuşmacıları; dijitalleştirilmiş ürün geliştirme sürecinin geleceği, akıllı ve izlenebilir bir üretim tesisi için titreşim verisinin işlenmesi, enerji verimliliği teşvikleri gibi konu başlıklarında sunumlar gerçekleştirdi. Ayrıca çeşitli otomotiv ve teknoloji şirket yöneticileri tarafından şirket uygulama örnekleri aktarıldı. TAYSAD 7. Bakım Konferansı’nın diğer konuşmacıları arasında Senkronize Mühendislik Kurucu Ortağı Dr. S. Doruk Merdol, Fraunhofer IAO İleri Sistem Mühendisliği Bölüm Başkanı Mehmet Kürümlüoğlu, Ford Otosan Merkezi Bakım ve İnşaat Tevsi Müdürü Tahsin Fırıncı, Toyotetsu Kıdemli Makine Bakım Müdürü Ali Kahraman, Maxion Wheels Bakım Müdürü Murat Oba, Cavo Bakım ve Otomasyon Müdürü Hasan Mecit, VAT Enerji Satış Müdürü Gökay Çomoğlu ve Digiterra Teknoloji A.Ş İş Geliştirme Yöneticisi Ersin Deniz Salman yer aldı.