Bursa Kent Konseyi tarafından düzenlenen ‘‘Bursa Yerli Otomobile Hazır Mı?” konulu toplantıya Derneğimizi temsilen Yönetim Kurulu Üyesi Neslihan Küçükoğlu katıldı.

Bursa Kent Konseyi tarafından düzenlenen ‘‘Bursa Yerli Otomobile Hazır Mı?” konulu toplantıya Derneğimizi temsilen Yönetim Kurulu Üyesi Neslihan Küçükoğlu katıldı.
18 Kasım 2013, Pazartesi 03:40
TAYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Neslihan Küçükoğlu Bursa Atatürk Kongre Kültür Merkezi (Merinos AKKM) Başkanlık Salonu’nda gerçekleştirilen toplantıya iş adamları, sanayiciler, akademisyenlerin yanısıra Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’ de iştirak etti.

TAYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Neslihan Küçükoğlu
 
Bursa Atatürk Kongre Kültür Merkezi (Merinos AKKM) Başkanlık Salonu’nda gerçekleştirilen toplantıya iş adamları, sanayiciler, akademisyenlerin yanısıra Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’ de iştirak etti.
 
Toplantıya derneğimizi temsilen Yönetim Kurulu Üyemiz Neslihan Küçükoğlu ve   Genel Sekreter Yardımcımız Cüneyt Kalkan katıldılar.
 
Toplantının açılış konuşmasını Bursa Çalışma Grubu Temsilcisi Makine Yüksek Mühendisi İsmail Hakkı Kavurmacı yaptı.
 
Açılış konuşması ertesinde gerçekleştirilen panelin moderatörlüğünü Bursa Kent Konseyi Başkanı Mehmet Semih Pala yaptı. Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin destek ve katkılarıyla Türkiye’nin en aktif kent konseyi konumuna geldiklerini belirten Pala gündemde olan yerli otomobil konusunu ele aldıklarını,   Bursa’nın   Türkiye’de üretilen araçların % 60’ını üreten bir kent olarak özellikle otomobil üretiminin   merkezi olduğunu, bu yüzden yerli otomobil konusuna Bursa’nın   seyirci kalmayarak   misyonu gereği bu konuyu konuşması gerektiğini ifade etti.
 
Toplantıda yeni yeni ufuklar açmayı hedeflediklerini belirten Pala   “yerli üretim mi yoksa yerli marka mı sorularına cevap verilmelidir” diye konuştu.
 
Yönetim Kurulu Üyemiz Neslihan Küçükoğlu ise, gerçekleştirdiği sunumunda dünya otomotiv sanayisi ve Türk otomotiv sanayisi   hakkında bilgiler verdi.
 
2011 yılında Türk otomotiv sanayimizin toplam ihracatının 20,4 milyar dolar olduğunu belirten Küçükoğlu, bu ihracatın 9 milyar dolarının   otomotiv yan sanayisi tarafından gerçekleştirildiğini, yan sanayimizin ihracattaki payının % 44 seviyesinde olduğunu belirtti.
 
Türkiye’de otomotiv ana sanayi firmaların tamamının ciddi yatırımlar yaptığını ifade eden Küçükoğlu, Türkiye’de yatırımı bulunan otomotiv firmalarının kapasitelerini artırma çalışması yaptıklarını da ifade etti.
 
TAYSAD'ın ARGE altyapısının geliştirilmesine önem verdiğini belirten Küçükoğlu, şunları kaydetti:
 
"Mevcutta 32 yan sanayimiz, Ar-Ge merkezi olmaya hak kazandı. 2012 hedefimiz 50, 2013'te ise 75 Ar-Ge merkezine ulaşmaktır. Tüm sektörlerde toplam 114 Ar-Ge merkezi bulunuyor. Otomotiv yan sanayiye ait 35, ana sanayiye ait ise 10 Ar-Ge merkezi var. Ar-Ge merkezlerinin yüzde 40'ı otomotiv sanayisine ait. TAYSAD üyesi Ar-Ge merkezlerinin 10'u Bursa’da bulunuyor. TAYSAD'ın Bursa bölgesinde 44 üyesi var. Bursa’daki TAYSAD üyeleri, aktarma organları,  fren   sistemleri , hidrolik aksamlar, emniyet aksamları, kauçuk ve lastik parçalar, koltuk, tasarım ve mühendislik   hizmetleri sağlıyor.  Bursa’nın  bu gücüne rağmen yeni bir  otomobil   üretimi için yatırım ve tedarik altyapısı konusunda   sıfırdan Organize Sanayi Bölgesi kurulması planlanmalıdır. Bu konuda ihtiyaç doğduğunu düşünüyoruz" dedi.
 
Birçok yan sanayi firmasının da Türkiye’ye   ilgi   duyduğuna dikkat çeken Küçükoğlu, Bursa'nın ana ve yan sanayi açısından çok güçlü olduğunu belirtti. “Karsan, Güleryüz, Tofaş ve Renault ile 4 ana sanayi firması var. Biz, Bursa’nın yerli markaya hazır olduğunu söylüyoruz. Türk otomotiv yan sanayi yerli markaya hazırdır. Biz de tüm desteği vermeye hazırız” dedi.
 
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Rektörü Prof. Dr. Ali Sürmen konuşmasında, Bursa'nın yerli   otomobil   konusunda   teknik açıdan kesinlikle hazır olduğunu belirten Sürmen Türkiye’nin yerli   otomobili   yapmakla, teknolojik onurunu kurtaracak gibi bir hava yaratıldığını, teknik olarak başardığımız bir otomobili ne kadar, kimlere, nasıl   satacağımızın daha önemli konular olduğunu belirtti.
 
Sürmen konuşmasında Türkiye’de üretilecek yerli otomobilin, “marka olabilecek mi?, ihraç edebilecekmiyiz? Avrupa’ya satabilecek miyiz?” gibi sorularında yanıtlanması gerektiğini belirtti.
 
Makine Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Başkanı İbrahim Mart ise, sanayinin küresel güçlerden bağımsız olarak yerli markalar geliştirmek zorunda olduğunu kaydetti. Ağırlaşan şartlara rağmen yerli otomobil üretilebileceğini anlatan Mart, “60’lı yıllarda kaçırdığımız fırsatı tekrar yakalayacağımıza inanıyoruz, yaklaşık 50 yıllık deneyimin ardından ülkemiz artık öğrenme sürecini tamamlamıştır. Ülkemiz mühendislik birikimi ve güçlü yan sanayi ile otomobil tasarımı yapabilecek ve üretebilecek güçtedir” dedi.
 
Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Otomotiv Endüstrisi Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. İhsan Karamangil, Bursa'nın yerli otomobil markası üretebilecek kapasitede olduğunu anlatarak, otomotiv ana ve yan sanayisi, yetişmiş insan gücü ve üniversiteleriyle birliktelik yapan Bursa’nın yerli otomobil tasarlayacak ve üretecek deneyim ve bilgi birikimine sahip olduğunu söyledi. Karamangil, Türkiye’nin klasik teknolojide kaçırdığı yerli marka fırsatını, hibrit araçlarda yakalabileceğini dile getirdi.
 
Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Bursa Şube Başkanı Hasan Çepni ise, otomobil hayatın bir parçası olduğunu kaydederek, “İnsandan sonra yer yüzündeki en fazla bulunan madde konumuna gelmiştir. 50 yıl önceki mühendislerin başarısı da göz ardı edilmemelidir. 50 yıl öncesinden yerli otomobil yapılabileceğini göstermişler. Bursa hep ilklerin şehri oldu. Bursa yerli otomobil üretimine hazırdır. Büyükşehir’in yerli vagon üretim projesi de desteklenmelidir” diye konuştu.
 
Yeni Sanayici ve İşadamları Derneği (YENİSİAD) Başkanı Mehmet Demirci, Bursa’nın yerli otomobil markası üretimine hazır olduğunu ifade etti. Bursa’nın 70’li yıllarda başlayan otomobil serüveninde kendini hep geliştirdiğini anlatan Demirci, yerli firmaların ulusal bir marka oluşturmaya hazır olduğunu kaydetti.
 
Toplantının kapanış konuşmasını gerçekleştiren Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, yerli markaların üretilmesi ve yerli tasarımcılığın geliştirilmesinin milli dava olduğunu söyledi. Artık taşeronculuktan işin sahibi konumuna gelinmesi gerektiğini belirten Altepe, “Bursa fabrikalarında her şey üretiliyor. Ancak başka markalar adı altında, herhangi bir firmanın projesi olarak yapılıyor. Artık bu yapılır mı demenin gereği yok. Zaten 50 yıldır yapılıyor. Başlanmayan hiçbir iş başarılamaz. Projenin başlaması, doğru yol haritasının çizilmesi gerekiyor. Bursa’nın gerekli altyapısı var. Sadece irade gerekiyor. Gerekli adımların atılması gerekiyor. Yola çıktığınızda sıkıntıları çözersiniz. Türkiye olarak New York’un taksilerine talip olundu. İhale onaylansaydı zaten üretilecekti. Teknoloji hiç kimsenin malı değil. Yeni ve genç fabrikalarımızın yanında düşüncelerimiz de yeni olursa tüm dünyada ortak buluruz” dedi.
 
Bursa’nın en önemli gücünün sanayi olduğunu ifade eden Başkan Altepe, Türkiye’nin ve Bursa’nın yerli markalara ihtiyacı olduğunu dile getirdi. ‘Avrupa’nın birçok yerinde turistleri Türk marka otomobillerin gezdirirken, Avrupa caddelerinde niye yerli tramvaylarımız gitmesin?’ düşüncesiyle yerli tramvay projesine başladıklarını anlatan Başkan Altepe, “Yerli tramvay üretme düşüncemizi ilk dile getirdiğimizde herkes hayal diyordu. Fakat başladığımızda kolay olduğunu gördük. Yeter ki yapacak insan olsun. İrade olsun. İşe başladıktan sonra büyükşehir belediyelerimizden de destek aldık. Hatta çok iyi olur dediler. Bizler işin en zor tarafını yapıyoruz. Marka üreterek dünyaya satıp marka değerinin burada kalmasını istiyoruz. Başlanmayan hiçbir şey bitmez. Şuanda bir vagonun bize gelişi 8 milyon TL’dir. 4 vagonu yan yana koyduğunuzda 32 milyon TL ediyor. Bu para tamamen yurt dışına gidiyor. Yedek parçaları zaten çok pahalı ve onlara bağımlı oluyorsunuz. Eğer üretimi burada yaparsak kaynak bize kalacak” diye konuştu.
 
Yurt dışındaki vagon markalarına karşı avantajlı olduklarını hatırlatan Başkan Altepe, “Türkiye’de 15 yılda 45 milyar dolarlık raylı sistem aracına ihtiyaç var. Dünyada ise 15 yılda 1 trilyon dolarlık raylı sistem aracına ihtiyaç var. Böyle bir pazarda niye bizim 32 milyon TL’miz dışarı gitsin. Artık yeteri kadar farklı markalara üretim yaptık. Bundan sonra üretimin yanında kendi markalarımızı da oluşturmalıyız. Yurt içinde gerekli talepte var. İstanbul, Ankara, kayseri, Konya yerli vagon almaya hazır. Raylı sisteme geçecek olan Adapazarı, Kütahya, Gaziantep ve Samsun ise yerli üretime geçilmesini beklediklerini iletti” dedi.
 
Konuşmaların ardından Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe ve Bursa Kent Konseyi Başkanı Mehmet Semih Pala tarafından konuşmacılara plaket verildi.