İstanbul’da gerçekleştirilen Turkey Auto Summit zirvesinde Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği adına konuşan Denetim Kurulu Üyesi Süheyl Baybalı, Türk otomotiv yan sanayisinin Çin'e yatırım yapacağının sinyalini verdi.
İstanbul’da gerçekleştirilen Turkey Auto Summit zirvesinde Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği adına konuşan Denetim Kurulu Üyesi Süheyl Baybalı, Türk otomotiv yan sanayisinin Çin'e yatırım yapacağının sinyalini verdi.
Otomobil devleri, güvenli araçtan yenilenebilir enerjiye kadar yeni nesil otomobilleri Türkiye’de masaya yatırdı. İstanbul’da düzenlenen Turkey Auto Summit oto zirvesine Volvo, Subaru, Hyundai, Nissan, Tofaş gibi marka temsilcileri de katılarak yeni teknolojilerini sergiledi. Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) adına zirveye katılan Denetim Kurulu Üyesi Süheyl Baybalı, dinleyicilere Türkiye’de otomotiv endüstrisinin geldiği noktayı anlattı. Dünya otomotiv endüstrisinin geleceğiyle ilgili de görüşlerini ortaya koyan Baybalı, Çin’in bu alandaki gelişimine dikkat çekerek Türk otomotiv yan sanayisinin mutlaka bu ülkede yatırıma gitmesi gerektiğinin altını çizdi.
Baybalı, Türkiye’nin 2023 vizyonu çerçevesinde otomotiv endüstrisi olarak 4 milyon adet araç üretimi ve 75 milyar dolarlık ihracat geliri elde edilmesi yönündeki hedefi hatırlatarak, bu yolda AR-GE, inovasyon ve yeni teknolojilerin önemine değindi. Baybalı, Çin’in otomotiv endüstrisindeki gelişime de dikkat çekerek, bu ülkedeki 12’inci 5 yıllık kalkınma planını hatırlattı. Bu planda otomotiv endüstrisinin ihracat odaklı değil, iç pazarda büyümeye ve halkın refahını artırmaya yönelik hedefler gündeme geldiğini vurgulayan Baybalı, sözlerini şöyle sürdürdü:
Çin ucuz üretim merkezi olmayacak
“Çin, 2011-2015 kalkınma planına göre özellikle otomotiv endüstrisinde kötü durumda bulunduğu AR-GE, inovasyon, patent konularını bundan böyle daha fazla önemseyecek. Devlet destekleri daha çok bu alanlara aktarılacak. Artık Çin ucuz üretim merkezi olmayacak. Üretimden lojistiğe kadar maliyetler yükselecek. Bu bize doğal olarak olumlu yansıyacak.”
Çin’in geçtiğimiz yıl 19 milyon adede yakın araç üretimini de hatırlatan Baybalı, söz konusu planda 2015 yılında üretimin 30 -35 milyon adet olacağının belirlendiğini, ancak kendi görüşünün bu rakamın 40 milyona ulaşacağı yönünde olduğunu aktardı. Böyle büyük bir pazarda Türkiye’nin otomotiv yan sanayi olarak mutlaka yer alması gerektiğinin önemine değinen Baybalı; “Çin’in AR-GE’ye teknolojiye, kaliteye ihtiyacı olacak. Bizim yan sanayimiz bunları yakaladı. Bu yönde orada yatırıma gidebiliriz. Çin üretim için yüksek miktarlarda ara malı ithalatı yapıyor. Biz bu ihtiyacını orada karşılayabilirsek Türkiye’nin ihracatını da artırmış olacağız. Çin’e teknolojimizi satabiliriz” diye konuştu.
Çin’de yokuz
Çin’de üretim için mutlaka Türk otomotiv yan sanayinin yatırım yapması gerektiği üzerinde duran Baybalı, daha önce TAYSAD Başkanı Celal Kaya tarafından da ifade edildiği gibi, TAYSAD’ın Çin’de daha aktif olması gerektiğinin altını çizdi. Baybalı, Türkiye’nin BRIC ülkelerinden Brezilya, Rusya ve Hindistan’da bir şekilde üretim ve ihracat anlamında var olduğunu ancak Çin’de yok denecek durumda bulunduğunu vurguladı.
2007 yılında dünya otomotiv üretiminin yüzde 62’sinin NAFTA, Japonya ve Avrupa tarafından gerçekleştiğini de hatırlatan Baybalı, bunun 2010 yılında yüzde 51 seviyesine gerilediğini kaydetti. Aradaki farkın ağırlıklı olarak Çin’e kaydığını aktaran Baybalı, bu ülkenin otomotiv üretiminde gelişiminin büyüklüğünün görüldüğünü ve mutlaka orada yatırımla yer almak gerektiğini yineledi.